Mammaträning

Angelica Finnborg

Jag har gått utbildning hos Mammamage där jag fick lära mig hur en graviditet påverkar kroppen och vilka problem som kan kvarstå efter förlossningen.
Hur man stärker upp kroppen inifrån och ut.
Det har varit en intressant utbildning som gett mig mycket bra verktyg för att kunna hjälpa andra mammor tillbaka efter det fått barn.
Jag har själv genomgått en graviditet med en son på 6 månader hemma så vet att det inte är så lätt att komma tillbaka efter en förlossning.

Jag är även crossfit level 1 trainer, mobility (rörlighetstränare) och är personlig tränare för det som vill investera lite extra i sig själva.

Det är mycket som händer med kroppen under en graviditet.
Magmusklerna & bukhinnan töjs i takt med att barnet växer i magen.
När barnet är fött hänger magens muskler avslappnade och uttöjda då kan det vara väldigt svårt att hitta tillbaka till dessa magmuskler.
Det är av stor vikt vi nu behöver börja återskapa kontakt med dessa muskler med hjälp av olika aktiveringsövningar.


Konsultation efter Förlossning: (varesig Nyförlöst/eller flera år sen man fick barn) så finns hjälp att få. Jag mäter avståndet mellan det raka bukmuskler på lite olika sätt som kan tala för mig om din mage läkt ihop rätt. Därefter instruerar jag dig i hur du finner rätt aktivering av djupa magen, bäckenbotten och knip. Vi kommer titta på funktionen av din mage, hur den jobbar i olika ställningar. Hitta övningar som passar just dig som du kan jobba med på hemmaplan.

Konsultation 60 minuter, pris 599:-
Kriterier:
Relativt nyförlöst, dysfunktion av magen ex. man får ett dike eller en pyramidformad mage i aktiverat/avslappnad tillstånd, nedsatt stabilitet/kontroll av magen och ländrygg. Ryggbesvär. Bäckenrelaterade besvär såsom urin läckage. Inte orkar hålla tätt vid hosta, nysning eller vid hoppande.

Konsultation 30 minuter. pris 349:-
Kriterier: Fått barn för över 4 månader sen och känner inga direkta besvär efter förlossningen. Vill få magen undersökt. Vill veta ifall man hittat rätt aktivering. Behöver tips och råd över hur man kan förbättra och avancera övningar.

För frågor och bokning av konsultation maila Angelica@bbfit.se


Mammaträning i grupp:

Kriterier:
Vi ser helst att du gör en konsultation innan du kommer igång med träning hos oss.
Minst 8 veckor sedan förlossning innan man hoppar på gruppträningspass.

Torsdagar 13-14 start 7 september. 1 gång/vecka 249 kr / månad.
ENDAST 10 Platser! så boka din plats i formuläret nedanför

 

Vi håller till i Tullinge/hantverksbyn i Tullinge Crossfit lokal.
Träningsupplägget kan variera lite grann beroende på när man fått barn & hur det ser ut med magaktiveringen i alla det olika övningarna vi gör.
Till en början blandar vi funktionella övningar & bygger sedan sakta på.

Vi tränar i grupp men med inriktning på individ anpassad träning.
Vi ses en gång i veckan till en början, men i framtiden har jag tänkt att vi ska träna 2 gånger i veckan. (För det mammor som vill)
Man får självklart ta med sig sin bebis till varje träningstillfälle. Det kan vara bra att ha med sig en filt/sittstol/vagnen/babyskydd eller vad ni själv vet att eran bebis trivs med.